Pilski Okręgowy Związek Żeglarski

29 stycznia 2015 roku odbyło posiedzenie Zarządu Pilskiego OZŻ.

 

Posiedzenie przebiegało planowo. Pierwszą część zdominowały sprawy finansowe. W skrócie – wynik finansowy jest dobry, nie posiadamy długów a bilans jest dodatni z zapasem wystarczającym na zrealizowanie planu działania na rok 2015. W związku z tym punkty obrad od 1 do 3 przebiegały w atmosferze słuchania księgowego. Następnie przyjęto plan pracy Zarządu Pilskiego OZŻ, przyjęto cennik z niewielkimi zmianami, oraz przyjęto plan finansowy na nadchodzący rok. Przy tej okazji dyskutowano chwilę nad techniczną stroną zorganizowania XXXIX Otwartych Mistrzostw Pilskiego OZŻ. Jest kilka propozycji na zmniejszenie kosztów i podniesienie atrakcyjności.

Kolejnym punktem było przyjęcie terminarza. Zaczynamy tradycyjnie już chyba II regatami o puchar Gmin Partnerskich 9 maja na Bytyniu i kończymy sezon również na Bytyniu ale 27 września. Jest kilka regat jubileuszowych w tym roku, a są to jubileusze XXV – Regaty AKŻ w czerwcu, XXV Piwne i XXV Kliwrowskie. Terminarz na stronie zostanie umieszczony po uprawomocnienie się. W terminarzu przyjęto również rejsy na s/y Śniadecki, aczkolwiek stoją one pod wielkim zapytaniem. Zmiana dyrekcji w Górkach Zachodnich powoduje pewne perturbacje i czekamy na ich wyjaśnienie. Mamy nadzieję że niedługo zamieścimy obowiązujący plan rejsów. Nadmienić trzeba, iż do tej pory Śniadecki był wykorzystywany w ramach umowy z AWS w 100% ( z przysługujących 30 dni wykorzystano 30 ).

Kolejnym omawianym problemem jest baza szkoleniowa w Próchnówku. Problemem jest zarządzanie bazą od maja do września i ponoszenie kosztów z tym związanych (w okresach kiedy nie są prowadzone tam żadne obozy – biwaki – czyli baza nie jest wynajęta). Trzeba na bieżąco prowadzić remonty pomostów, koszenie trawa, zorganizować wywóz śmieci itd. Powstała propozycja oddani jej w zarządzanie. Komandorwie /Prezesi klubów zostaną poinformowani oficjalnym pismem z POZŻ o warunkach / wymaganiach. Baza jednakże pozostaje nadal do użytkowania przez żeglarzy na obecnych warunkach. Podjęte kroki mają na celu zmniejszenie obciążenia finansowego POZŻ z jednoczesnym zapewnieniem bieżącej opieki i serwisu. Do tej pory serwisowanie pomostów czy koszenie trawy wymagało zorganizowania celowego wyjazdu.

W części dyskusji wniosków oberwało się sędziom, organizatorom regat oraz nieobecnym uczestnikom. Prezes zwrócił uwagę na konieczność zwrócenia większej uwagi na formułę Fair-play.

Niedopuszczalne jest, że po kolizji jeden z uczestników odpycha drugiego uczestnika kolizji i bez udzielenia pomocy kontynuuje, mimo tego że drugi uczestnik ewidentnie potrzebuje pomocy ( widoczna utracona niezatapialność jachtu, załoga w wodzie bez kamizelek). Niedopuszczalne jest również, że uczestnicy regat zamiast złożyć rzeczowy protest na konkretną załogę / załogi chodzą między uczestnikami i narzekają no inną załogę, innych uczestników, organizatorów. Problemy regat czy biegów powinny zostać rozwiązane w przepisowy sposób i nie powinny burzyć przyjacielskiej atmosfery.
Została również zwrócona uwaga na ciągły „wyścig” zbrojeń, w efekcie którego walczą zwykle 3-4 załogi w danej klasie, a pozostali uczestnicy dysponujący leniwszym sprzętem nie mają szans na podjęcie rywalizacji. Zaproponowano wprowadzenia dodatkowych utrudnień sprawnościowych, tak żeby nie tylko żegluga na wiatr – z wiatrem decydowała o wygranej ( może coś z manewrówki na zakończenie biegu – pływanie na wstecznym, zacumowanie do boi).

Podjęto również temat bezpieczeństwa jachtów dopuszczanych do regat. Wyposażenie ich w wymagane środki bezpieczeństwa oraz zapewnienie pływalnośći. W jednych z regat brały udział jachty, które po wywrotce nie spełniały wymogów niezatapialność. Takie sytuacje nie mogą mieć miejsca w przyszłości. Będą prowadzone pod tym kątem rozmowy z organizatorami regat jak i Sędziami regatowymi.

Poruszono również sprawę ograniczenia akwenów Bytynia do uprawia żeglarstwa. Są prowadzone rozmowy z RDOŚ w Szczecinie. Pojawiają się przyjazne żeglarstwu sygnały. Prawdopodobnie przy zachowaniu dotychczasowej dyscypliny żeglarskiej obostrzenia zostaną w znacznej części zniesionej. Wejścia do akwenów zamkniętych zostaną przez nas oznakowane, zgodnie locją. Pozostanie tylko informować okazjonalnych żeglarzy i turystów o istniejących ograniczeniach żeglownych. No i oczywiście reagować w przypadku naruszenia tych zasad.

W nawiązaniu do tego co napisało się wyżej, należy optymistycznie patrzeć w nadchodzący sezon żeglarski i do zobaczenia na pierwszych regatach już w maju na Bytyniu.