Uprzejmie informujemy, że 9 kwietnia 2013 po południu Pani Minister Sportu Joanna Mucha podpisała spóźnione o pół roku rozporządzenie o uprawianiu turystyki wodnej tworzące nowy system uprawnień żeglarskich i motorowodnych.
Dotychczas nadane patenty na podstawie zapisów ustawy zachowują swoją ważność, ale można je wymieniać na nowe, ustalone w tym rozporządzeniu. Uwaga - przy wymianie proszę zwrócić uwagę, czy na pewno się ona opłaca (problem dotyczy stopni motorowodnych).
PATENTY ŻEGLARSKIE
Od tego roku będą 3 patenty:
Żeglarz Jachtowy (wymagany wiek od 14 lat i egzamin),
Jachtowy Sternik Morski (połączono SJ z JSM; wymagany wiek od 18 lat, 200h stażu morskiego i eg...zamin) i
Kapitan Jachtowy (wymagane 1200h stażu po uzyskaniu JSM). Niestety Kancelaria Premiera (KPRM) zavetowała liberalny projekt Ministerstwa Sportu i Turystyki (MSiT) z lutego 2013 dopuszczający do zdobywania stopni morskich młodzież od 16 ro ku życia oraz pozwalający prowadzić posiadaczom wszystkich stopni jachty o długości do
W szczególny sposób potraktowani zostali Jachtowi Sternicy Morscy, którym nie tylko jako jedynym nie rozszerzono uprawnień (na które musieli miec najpierw zdać egzamin na niższy stopień i uzbierać w sumie ponad 800 h stażu morskiego. Mało, że ich uprawnienia na wszystkie morza świata otrzymały osoby, które nigdy w życiu nie były na morzu (Starsi Sternicy Motorowodni, którzy nigdy w życiu nie pływali po morzu, nie byli szkoleni do 1997 roku z wiedzy morskiej i nie zdawali egzaminu z pracy na mapie morskiej) to jeszcze "morsom" skasowano staże, które zbierali na stopień Kapitana Jachtowego. Poprzednio staż był liczony od momentu uzyskania 2 stopnia - Sternika Jachtowego. Teraz będzie liczone na kapitana Jachtowego też 1200 godzin, ale od momentu zdobycia stopnia Jachtowego Sternika Morskiego. Jest to szczególnie przykre, że projekt Ministerstwa Sportu z 20.02.2013, który powstał po konsultacjhach społecznych, nie zawierał takich dziwnych zapisów. Niestety to również efekt ingerencji Kancelarii Premiera (KPRM), która narzuciła Ministerstwu Sportu takie zmiany w trakcie konsultacji międzyresortowych.
PATENTY MOTOROWODNE
Od tego roku będą 3 patenty :
Sternik Motorowodny (wymagany wiek od 14 lat i egzamin),
Motorowodny Sternik Morski (połączono SSM z MSM; wymagany wiek od 18 lat, 200h stażu morskiego i egzamin) oraz
Kapitan Motorowodny (wymagane 1200h stażu po uzyskaniu MSM).
Ponadto nadal mają funkcjonować w Polsce patent Mechanika Motorowodnego do obsługi dużych siłowni (przydatny na żaglowcach) oraz jako jedynym kraju na planecie Ziemia (od 1997 roku) tak zwane licencje na holowanie narciarza i statków powietrznych.Rozszerzono uprawnienia Sternika Motorowodnego na śródlądziu ale ograniczono jego prawo do prowadzenia jachtów motorowych na morzu z 24 na
Ten sam problem dotyczy osób, które do 2005 roku uzyskału prawo do prowadznia jachtów o długości do
Pozostałe szczegóły rozporządzenia powinny być znane po jego opublikowaniu w ciągu najbliższych kilku dni w Dzienniku Ustaw.
Rozporządzenie wejdzie w życie 14 dni po publikacji. Rozporządzenie ma jedną zaletę - słusznie rozszerzono uprawnienia na dwa stopnie - SJ i SM pokrywając uprawnienia z kompetencjami. W po zostałych kwestiach trudno ukryć rozczarowanie. Szkoda, że po zmarnowaniu najpierw przez MSiT ponad 2 lat a potem po pół roku intenesywnych, szeroko konsultowanych i przejrzystych prac powstał niezgodny z ustawą, niespójny i nieodpowiedzialny akt prawny.
Ewentulane uwagi można przesyłać do autorów:
Ministerstwa Sportu i Turystyki (MSIT): 00-082 Warszawa ul. Senatorska 14 , e-mail:
oraz do Kancelarii Premiera (KPRM): 00-583 Warszawa Al. Ujazdowskie 1/3, e-mail:
Pozdrawiam
Jarek Gawrysiak